هفت هنر بهگری

پس از مرور پژوهش‌های پیشین و نشست‌های خبرگان متعدد در زمینه نیازهای سلامت و راهبردها و فنون آموزش و مراقبت بهگران، به هفت محور اصلی یا به بیانی به هفت هنر بهگری رسیدیم. هنرهایی که برای مراقبان و مراقبت بهتر و سالم‌تر نیاز داریم؛ هنرهای حضور، همبستگی، اندیشه‌ورزی، اخلاق‌ورزی، معناورزی، معنویت و توازن. اگر به این فرآیندها هنر می‌گوییم به این خاطر است ک بهگران نیاز دارند تا نه تنها این دانش ها را بیاموزند، در فلسفه آنها تأمل کنند و فنون آنها را در چنته داشته باشند بلکه فراتر از این‌ها نیاز دارند که آنها را در شرایط پیچیده ارتباط درمانی و در بافتار یگانه کنش مراقبتی به شکل اصیل و فراخور آن‌هنگام به‌کار گیرند. این هنرها غایبان بزرگ نظام آموزش سلامت‌اند. این مهارتها از سویی زمینه مشترک هنر درمان هستند و از سویی دیگر هنرهای زندگی‌اند پس در مرز میان سلوک فردی و حرفه‌ای بهگران قرار دارند.

یک-هنر حضور

تجربه حضور یا بهوشیاری بسیار نزدیک و گاه بسیار دور است. ما ادراک می‌کنیم، عمل می‌کنیم، فکر می‌کنیم و احساس می‌کنیم اما همه این کارها را می‌توانیم بر اساس عادت‌ها یعنی برنامه‌های رفتاری‌مان انجام دهیم. به‌همین‌خاطر معمولا حسی از بودن و انعطاف‌پذیری لازم برای تغییر عادت‌های ناکارآمد را نداریم. حس‌آگاهی، کنش‌آگاهی، پندار‌آگاهی و دل‌آگاهی و بیش از همه تن‌آگاهی کلیدهایی برای بیدار کردن ذهن و ارتباط مؤثرتر و اصیل‌تر با خود و دیگران هستند. با خبر بودن از حال و کار خود و دیگری چیزی فراتر از داوری‌های تنش‌زا و محدودکننده است. تجربه حضور چنان‌که کارل راجرز هم تشریح کرده است نه تنها پردازش اطلاعات و هیجان‌ها را تسهیل کرده و هماهنگ‌تر می‌سازد بلکه تجربه‌ای شفابخش و رشددهنده برای بیمار و درمانگر است.

ثبت نام
آشناسازی مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر در تن-پرسهٔ اول تن‌آگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
گشایش حضور مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر در تن-پرسهٔ دوم دَم‌آگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
ساز و کارهای بهوشیاری و تجربهٔ حضور مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر در تن-پرسهٔ سوم دل‌آگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
عصب‌شناسی مراقبه مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر در تن-پرسهٔ چهارم گام‌آگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
بهوشیاری و یکپارچگی روان‌تنی (بخش اول) مدرس : دکتر عبدالله امیدی
بهوشیاری و یکپارچگی روان‌تنی (بخش دوم) مدرس : دکتر عبدالله امیدی

دو ـ هنر اندیشه‌ورزی

ما به لحاظ گونه‌شناسی انسانی اندیشه‌ورزِ اندیشه‌ورز (Homosapience Sapience) خوانده می‌شویم. با این حال شگفت‌آورست که بعد از این‌همه سال رشد فرهنگ و دانش هنوز آموزش‌های اندکی برای اندیشیدن می‌بینیم. انبوه دانش و فن را بر سر دانش‌آموزان و متخصصان می‌ریزیم اما شیوه‌های حل مسئله، استدلال و تصمیم‌گیری را به آنها یاد نمی‌دهیم. درنتیجه اجازه می‌دهیم تا متخصصان هم به شکل غریزی و هم با خطاهای شناختی بسیار اطلاعات دریافتی را پردازش کنند. بسیاری از فشارهای روانی و خطاهای درمانگران به‌خاطر همین ناآموختگی و ناورزیدگی در اندیشیدن است. استدلال و تصمیم‌گیری بالینی مهارت‌هایی بسیار دست‌یاب هستند که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که به‌کارگیری آنها سلامت روان و کارآیی حرفه‌ای درمانگران را به‌وضوح بالا می‌برد.

ثبت نام
آشناسازی مدرس : دکتر علیرضا منجمی
تفکر از کجا آمده است؟ و به کجا می‌رود؟ مدرس : دکتر فرزاد گلی
فکر در برابر واقعیت مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر در روان-پرسهٔ اول حس‌آگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
داوری و تصمیم‌گیری مدرس : دکتر علیرضا منجمی
جنبه‌های نوروسایکولوژیک تصمیم‌گیری مدرس : دکتر حمید نصیری
تصمیم‌گیری از دیدگاه آسیب‌شناسی روانی (سایکوپاتولوژی) مدرس : دکتر حمید نصیری
تصمیم‌گیری، محدودیت‌ها و میدان‌ها مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر در روان-پرسهٔ دوم توجه‌آگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
آشنایی با خطاهای شناختی-قسمت اول مدرس : دکتر حمیدرضا نمازی
آشنایی با خطاهای شناختی-قسمت دوم مدرس : دکتر حمیدرضا نمازی
آشنایی با خطاهای شناختی-قسمت سوم مدرس : دکتر حمیدرضا نمازی
آشنایی با خطاهای شناختی-قسمت چهارم مدرس : دکتر حمیدرضا نمازی
سفر در روان-پرسهٔ سوم پندارآگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
چارچوب ذهنی و استدلال بالینی-بخش اول مدرس : دکتر علیرضا منجمی، دکتر فرزاد گلی
چارچوب ذهنی و استدلال بالینی-بخش دوم مدرس : دکتر علیرضا منجمی، دکتر فرزاد گلی
چارچوب ذهنی و استدلال بالینی-بخش سوم مدرس : دکتر علیرضا منجمی، دکتر فرزاد گلی

سه ـ هنر معناورزی

رنجِ گرانباری کار و یکنواختی کار و زندگی هر روانی را آزرده و رنجور می‌کند. خیلی وقت‌ها انگار کنترل‌مان را بر کار و زندگی از دست می‌دهیم و احساس می‌کنیم این جریان‌های دردناک و فرساینده دارند ما را با خود می‌برند. این احساس‌ها حس خود بودن و انسجام و در نتیجه تاب‌آوری و خودکارآمدی ما را از بین می‌برند. خیلی وقت‌ها ما برای شادی‌های بزرگ‌تر ناچاریم محرومیت بکشیم و از شادی‌های نقد و حاضر چشم بپوشیم. اما تا وقتی تصویر روشنی از آن شادی‌های بزرگ‌تر که برای خودمان و دیگران می‌سازیم داریم این رنج‌ها را تاب می‌آوریم و شوری که برای آینده داریم گرد ملال را از جان ما می‌برد. به قول معروف تا معنایی برای رنج‌مان داریم با آن می‌سازیم و فراتر از آن شاید حتی برای‌مان خوشایند باشد. هرچه شبکه معنایی ما غنی‌تر باشد پشتوانه بزرگتری برای شادی و عبور از رنج‌ها داریم. معنا داشتنی نیست، ساختنی است. معماری معنایی کارا و زیبا ساختن به راستی یک هنر است.

ثبت نام
آشناسازی مدرس : دکتر فرزاد گلی
معناورزی و نظریهٔ چارچوب نسبی (RFT) مدرس : دکتر شهرام وزیری
معناسازی؛ بنیان حیات و مراقبت مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر در روان-پرسه چهارم روایت آگاهی مدرس : دکتر فرزاد گلی
چرخش نگاه-چرخش آگاهی مدرس : دکتر امیررضا برومند
معناورزی به مثابهٔ دارو مدرس : دکتر فرزاد گلی
زندگی، کار، رنج، مرگ و دوباره زندگی مدرس : دکتر فرزاد گلی

چهار ـ هنر همبستگی

همبستگی، ارتباط مؤثر یا راپورت هنگامی رخ می‌دهد که فهم متقابل از ادراک و احساس مراجع یا بیمار صورت بگیرد و بهگر و بهجو در راستای اهداف درمانی با هم به همسویی و توافق می‌رسند. شاید بسیاری گمان کنند که این‌کار به‌هرحال در درمان رخ می‌دهد ولی اغلب همبستگی ضعیف است و به‌همین‌خاطر از بخش‌های بزرگی از توانش‌های شفابخش و شگرف رابطه درمانی محروم می‌شویم و اختلالات ارتباطی و هیجانی در دو طرف ایجاد می‌شود. همبستگی نیاز به بازتاب تجربه زیسته بیمار، آگاهی از همدردی و هدایت آن به همدلی و آگاهی از احساس و ادراک بیمار و به شفقت یا مهربانی یعنی احساس مراقبت برای دیگری و بالاخره رسیدن به یک مسئله مشترک دارد. می‌بینید که این هنر بسیار پیچیده است و افزون بر حضور نیاز به ظرفیت‌های بالایی از پردازش شناختی و هیجانی و مهارت‌های ارتباطی دارد. این هنر نه فقط مراقبت را بسیار مؤثرتر می‌کند بلکه زمینه‌ای ایمن برای ترمیم و رشد عواطف مراقبان سلامت ایجاد می‌کند.

ثبت نام
آشناسازی هنر همبستگی مدرس : دکتر حمید افشار
همدلی مدرس : دکتر حمید افشار
سفر به دیگری-پرسه اول من، دیگری‌ام مدرس : دکتر فرزاد گلی
ترومای نیابتی مدرس : دکتر حمید افشار
مهارتهای ارتباطی بالینی- ایفای نقش مدرس : دکتر حمید افشار، دکتر محمدرضا شرباف‌چی
سفر به دیگری- پرسه دوم دیگری، من است مدرس : دکتر فرزاد گلی
همدلی و درمان‌گری مدرس : دکتر فرح لطفی
شرم؛ بار بزرگ بهگری مدرس : دکتر محبوبه فرزانگان

پنج _ هنر اخلاق ورزی

وقتی از اخلاق درمان سخن می گوییم منظورمان چیزی فراتر از کدها و دستور العمل‌های اخلاقی است. پیچیدگی‌های مسایل سلامت تن و روان و درهم تنیدگی مسایل فردی، خانوادگی و شغلی به‌ویژه در وضعیت‌های آسیب‌پذیر بیماران درمانگران را بر سر دوراهه‌های اخلاقی بسیاری قرار می‌دهد که چند اصل ساده اخلاقی نمی‌تواند آنها را به یک استدلال اخلاقی رضایت‌بخش برساند. درمانگران مانند همه انسان‌ها و بیش از دیگران نیاز به آگاهی نسبی از فرااخلاق، رشد اخلاقی و پرورش استدلال اخلاقی دارند تا بتوانند از فشارهای شدید هیجانی و اجتماعی دوراهه‌های اخلاقی آسان‌تر عبور کنند و مراجعان خود را عبور دهند.

ثبت نام
آشناسازی هنر اخلاق‌ورزی مدرس : دکتر حمیدرضا نمازی
مبانی اخلاق‌ورزی مدرس : دکتر حمیدرضا نمازی
سفر به دیگری-پرسه سوم زبان فاصله‌ها مدرس : دکتر فرزاد گلی
بنیان‌های اخلاقی خودمراقبتی مراقبان سلامت مدرس : دکتر فرزاد گلی، دکتر علیرضا منجمی و دکتر حمیدرضا نمازی
سفر به دیگری-پرسه چهارم با-هم-بودن مدرس : دکتر فرزاد گلی
اخلاق مراقبت مدرس : دکتر فرزاد گلی
بنیان‌های زیستی اخلاقی (قسمت اول) مدرس : دکتر فرزاد گلی، دکتر حمیدرضا نمازی
بنیان‌های زیستی اخلاقی (قسمت دوم) مدرس : دکتر فرزاد گلی

شش ـ هنر معنویت

هرچه‌قدر هم که ماده‌باور باشیم نمی‌توانیم از این چشم بپوشیم که ما افزون بر ارتباط با خودمان و دیگران با هستی نیز در ارتباط هستیم. لازم نیست حتماً خداباور باشیم یا به شعوری برتر و شخصیت‌مند ایمان داشته باشیم تا خود را به‌عنوان جزئی از یک کل و بازنمایی‌ای از آن کل درک کنیم. تجربه فرافردی یا معنوی حسی انسجام‌بخش است و اضطراب‌های وجودی ما را به نوعی تجربه والا و زیباشناختی تبدیل می‌کند. پژوهش‌های روان‌شناسی فرافردی در چند دهه اخیر نشان داده‌است که پرورش این بُعدِ روان، چگونه می‌تواند سلامت روان و کارآیی رابطه درمانی را توسعه دهد.

ثبت نام
آشناسازی هنر معنویت مدرس : دکتر محمدرضا شعربافچی
ابعاد تجربهٔ معنوی مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر به هستی-پرسه اول از هستی‌ام مدرس : دکتر فرزاد گلی
چهارکنش معنوی مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر به هستی-پرسه دوم در هستی‌ام مدرس : دکتر فرزاد گلی
دین و معنویت مدرس : دکتر شهرام وزیری
سفر به هستی-پرسه سوم به هستی‌ام مدرس : دکتر فرزاد گلی

هفت ـ هنر توازن

توازن میان خود (بهگر) ـ دیگری (بهجو) و زندگی فردی ـ زندگی حرفه‌ای ـ زندگی خانوادگی و نیز رشد مادی ـ رشد معنوی کاری‌ست پیچیده و راهی‌ست هنرمندانه. به‌همین‌خاطر توازن، هنرِ همه هنرهای بهگری است. معلوم است که هرچه ورزیدگی در یک‌یکِ شش هنر پیش بیشتر شود، بخت بیشتری خواهیم داشت که در این راه میانه بمانیم؛ راهی که در آن هم‌زمانی‌های درون و بیرون و در نتیجه شادی و بارآوری، بیشتر و پایدارتر می‌شود. در این مرحله نیاز داریم تا به روایتی منسجم از خود برسیم و از چندگانگی ارزش‌ها و نیروگذاری‌ها، به هماهنگی و همسویی در آنها برسیم.

ثبت نام
آشناسازی هنر توازن مدرس : دکتر احمدرضا زمانی
توازن زندگی و ترازوی ارزش‌ها مدرس : دکتر فرزاد گلی
سفر به هستی-پرسه چهارم من هستم مدرس : دکتر فرزاد گلی
نقش گرانباری و تاب‌آوری فردی در بروز فرسودگی شغلی مدرس : دکتر مسعود فردوسی
میدان‌های کار و ارزش‌های محوری هر میدان مدرس : دکتر فرزاد گلی
هماهنگی با واقعیت مدرس : دکتر فرزاد گلی
هفت‌گام توازن مدرس : دکتر فرزاد گلی